RSS

~ Teta Pergi Umrah ~


Baru selesai membaca Teta Pergi Umrah karya NB. Buku ini dibeli ketika Pesta Buku Antarabangsa tempoh hari.Di sini entrinya. Memang tak nyesal beli buku ni.Sesuai untuk bacaan keluarga. Cerita berkisar tentang Teta,gadis kacukan Melayu-Turki, yg mengikuti umi dan babanya menunaikan umrah buat pertama kali bagi dirinya dan kali ke 3 bagi umi dan babanya.

Sedikit sebanyak buku ini dapat memberi panduan bagaimana menunaikan umrah, larangan2 ketika umrah dan menerangkan sejarah2 setiap tempat yang diziarahi. Ada juga sejarah yang saya tidak pernah dengar dan dirungkaikan secara ringkas di sini.

Sungguh seronok membacanya, mungkin kerana pengalaman Teta penah dialami oleh saya sendiri dan terasa bagai diri berada di sana.

Cerita pasal Umrah ni teringat pengalaman saya ketika berada di sana. Sebelum berlepas mak awal2 lagi sudah berpesan, jaga mulut jaga hati jangan berkata yang bukan2 kerana di sana cepat aje terjadi apa yang kita cakap. Ingat tu memang la ingat tapi kenkadang ada masa terlupa juga almaklum la pertama kali pergi, dugaan pon banyak la.

Ketika bersa'i sempat lagi hati saya berkata "kalau dapat kenal perempuan Arab ni pon bes juga" tapi cepat2 saya beristighfar.'Tujuan utama aku datang sini nak buat amal ibadat, bukan nak cari kawan. Kalau takat nak cari kawan kat Malaysia pon bole buat'. Selesai Sa'i kami (saya n 2 org aunty) bertahlul. Setelah semua selesai kami menuju ke dalam Masjidilharam untuk cari port baik untuk bersolat Asar (selalunya kami akan duduk di bawah bumbung betul2 bertentangan dengan pintu Kaabah ). Ketika ini org ramai dah mula membanjiri kawasan sekitar dan Alhamdulillah masih ada ruang untuk kami bertiga (time ni makku tidak dapat join coz tak sihat). Sedang kami duduk2 tiba2 ada sorang minah Arab ni duduk betul2 sebelah ku. Lantas kami pon berbual. Namanya Rana Almalad dari Jordan. Umur 23 tahun baru habis belajar jurusan berkaitan perpustakaan. Rana pon baru pertama kali ke Mekah menunaikan Umrah. Sempat lagi kami bertukar-tukar emel sebelum pulang. Betul la kata mak, apa kita pikir dalam hati pon boleh terjadi.

Sebenarnya banyak lagi pengalaman yang pelik, seronok, sedih dan gembira ketika di sana. Apa2 pon betulkan niat dan jaga tingkahlaku dan pertuturan. Renong2kan dan selamat beramal (pinjam dari Dr. Ezi sat)

p/s: Teta Balik Turki..here i come...

Pesta Buku Antarabangsa 2010

Baru balik dari merentas lautan manusia di PWTC...ramai betul ulat buku. nasib baik kluar awal tade la sesak sgt nafas. Tapi tade la awal sgt pon.kluar rumah dah pukul 10. Disebabkan jalan ke PWTC jem so kami decided park kereta di Pekeliling dan naik tren ke PWTC.

Singgah The Mall jap cari makan..

Pandan Chiken Rice - Chicken Hut The Mall


Booth pertama yang kami tuju ialah NB Kara. Dah lama pasang niat utk bertemu secara live dgn Kak Norhayati Berahim (NB). Selalu jumpa di FB dan blognya saja. Saya mmg suka baca blognya yg berkisar kehidupan, keluarga dan keletah anaknya Qaisara. Saya cuma jadi silent readernya dan boleh dikatakan hari2 mengintai blog beliau.



Qaisara yg comel. malu2 di ajak bergambar. "kalau baru2 mmg dia malu nk bergambar, lama2 nanti baru dia mesra" kata Umminya.
Dia sendiri pon tatau yang dirinya glamer - komen salah seorg penulis NB Kara

Antara buku2 yg kami beli.


Masih byk buku yg dicari tapi dah tak larat nk harung lautan manusia. So beli kt MPH aje la nanti :(

~ Night & Day ~

Korang penah tengok siang dan malam dalam satu masa tak? Secara realitinya mesti tak penah kot. Kalau setakat subuh hari dan magrib tu biasala kan..tade la perbezaan yang nyata...me pon tak pernah tgk..so meh tgk perbezaan yang ketara cam kat bawah ni.....



The photograph attached was taken by the crew on board the Columbia during its last mission, on a cloudless day. The picture is of Europe and Africa when the sun is setting.

Half of the picture is in night. The bright dots you see are the cities' lights. The top part of Africa is the Sahara Desert . Note that the lights are already on in Holland , Paris , and Barcelona,and that's it's still daylight in Dublin , London , Lisbon , and Madrid .

The sun is still shining on the Strait of Gibraltar . The Mediterranean Sea is already in darkness. In the middle of the Atlantic Ocean you can see the Azores Islands; below them to the right are the Madeira Islands ; a bit below are the Canary Islands; and further South, close to the farthest western point of Africa , are the Cape Verde Islands. Note that the Sahara is huge and can be seen clearly both during day time and night time. To the left, on top, is Greenland , totally frozen.



P/S: Mesti korang dah lama dapat emel ni kan. tapi tape me nk juga tempek kt sini.

~Duduk Iftirash Ketika Solat = Reflexology~

Jom berkongsi info...

Nak kongsi bersama kebaikan duduk iftirash ni... kebanyakan kita tidak mengetahui kebaikannya dari segi kesihatan. Kalau kita lihat gambar rajah reflexology dibawah, bila dalam iftirash ini, kaki kanan kita dapat tekanan di bahagian atas kaki dan kaki kiri kita dapat tekanan bawah & tengah kaki.

Duduk iftirash ni memberi 'tekanan reflexology' yang menyeluruh. Tapi bagi orang yg tidak menegakkan kaki kanan, mereka hanya mendapat 'tekanan reflexology' utk sebahagian tubuh sahaja (tidak meliputi bahagian - Brain, Neck, throat, heart, voice sinus, pituitary glands, etc spt dalam gambarajah).

Ini merugikan!!

Eloklah kita cuba duduk secara iftirash yang sempurna semoga kita dapat pahala kerana ikut sunnah dan juga kesihatan yg menyeluruh melalui 'indirect reflexology excersize'utk bahagian kritikal - brain,
neck, throat, etc...




Didoakan agar kita semua dirahmati Allah SWT.

Dari Abu Hamid al-Sa`idi ra., katanya:

Aku melihat Nabi Muhammad saw..Apabila Baginda saw duduk pada rakaat yang kedua (Untuk membaca tahiyyat awal), ia duduk di atas kaki kirinya dan menegakkan kaki kanan (Duduk iftirash)..

Hadith shohih riwayat Bukhri.

Pengajaran hadith:

1. Disunatkan duduk iftirash pada tahiyyat pertama.

2. Duduk iftirash juga disunatkan semasa duduk antara dua sujud dan ketika duduk istirahah iaitu duduk sesudah bangkit dari sujud yang kedua (Mustika Hadith)

3. Amalan duduk iftirash adalah sunnah Rasul saw dan apabila kita mengamal dan menyampaikannya kepada orang lain untuk mengamalkannya adalah mendapat pahala dan keberkatan dari Allah SWT

4. Amalan-amalan Rasul saw adalah bercahaya dan boleh mendekatkan diri seseorang kepada Allah SWT.

Selamat beramal dan menyampaikannya.




~ Pabila Bosan Menguasai Diri ~


tade ape nak buat pon..sesaja je...keje seme bereh! so apalagi melompat2 le
ke rumah kawan2.

terjumpa plak Tag dari Nabilah...cuba jap..tak pernah wat Tag sekali sekala orait gak..



These are the rules:


1. Go to your photo files…Select the 8th photo folder.

2. Select the 8th photo in that folder.

3. Post that photo along with the story behind it.

4. Then challenge 8 blogging friends to do the same!





Moh kita lihat siapa yang kenaaaa.........



Gambar ni diambil sewaktu Majlis Rumah Terbuka AidilFitri Ibupejabat pada 24/10/2008.

Fafau dan FBI tengah sibuk bagi arahan pada peserta acara lompat kijang sambil berkaraoke. Me masa ni tgh makan aiskrem dan satay kijang dgn lahapnya.


itu aje la..sesapa rasa cam teringin nak wat tag ni wat le...me tau korang mesti dah basi ngn tag ni ..me je yg jakun baru 1st time nk buat kui kui kui...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...