Monday bluesss....arhhh busannya...ikutkan hati mau ajer aku bercuti harini..tapi terkenangkan cuti yg dah ala2 nyawa2 ikan..terpaksa la juga menguatkan semangat... berjuang dgn diri sendiri...
Asalnya aku plan blog ni digunakan untuk compile segala2 ilmu, petua, resepi dsb yg aku dapat dr kawan2...tapi bila di pk kan mcm agak dull jer ..so dari aku busan giler baik aku mengasah bakat penulisan aku yg dah lama terpendam sejak dr bangku sekolah lagi (padahal time klas penulisan aku org pertama tido. jgn mare ek cikgu)...lagi pon bila aku baca blog cousin aku MMY
mcm terpanggil lak nk mencoret sesuatu ke dalam blog ku yg baru setahun jagung (walaupun sudah dilahirkan pada 2002)...tabik spring la mat...terer gak ko menulis ek...
Aku ni sejenis yg low profile n like to keep things for myself jer...tapi apa salahnya kali ni di kala kebosananku dh tahap gaban baik la aku wat samting di luar kebiasaan...
Korang penah dengar tak ungkapan 'anything happens for a reason' atau setiap apa yang berlaku ada hikmahnya? Sejauh mana kah kita percaya dan terima ini seadanya...as muslim mmg aku percaya setiap apa yang berlaku ada hikmahnya dan telah pon ditentukan oleh Allah Yang Maha Kuasa. Selama ini mmg aku percaya tapi tahap pemahaman aku boleh dikatakan tidak lah 100% . Selalunya kalau sesuatu yg tak elok berlaku aku mula tertanya-tanya kenapa semua ini berlaku? kenapa aku? kenapa tidak orang lain? Apabila sesuatu musibah berlaku kita mula lupa untuk mempercayai hikmah di sebalik sesuatu kejadian kerna kita mengharapkan jawapan yang segera pada persoalan kita. Sebenarnya jawapan sudah pon ada cuma kita tidak memikirkan secara rasional apabila musibah berlaku sebaliknya kita mencari kesalahan pada selain diri sendiri. Begitu la aku selalunya..maybe bukan kalian..
Tapi semenjak dua menjak ni aku mula memikirkan hikmah di sebalik kejadian yang berlaku dan aku mula memahami kenapa aku tidak diberikan jawapannya ketika mula2 persoalan itu di utarakan. Ketika perasaan amarah bercampur kesedihan berperang di dlm benakku, aku tidak bisa utk berfikir secara waras dan tidak akur utk menerima sebarang kelemahan diri. Aku pernah tewas di dalam kehidupan yang menjanjikan kebahgiaan sementara. Mungkin kerana aku terlalu leka...terlalu mengharap..terlalu percaya...take things for granted....lalu aku tersungkur...
Tapi aku bersyukur dgn pengalaman ini, menjadikan aku lebih dewasa. Dan benar... bahwa Allah tidak akan menguji hambanya melainkan mengikut kemampuan hambanya. Kalau dulu mungkin aku akan mengatakan yang aku sudah tidak bisa menanggung ujianNya tapi kini aku masih bernyawa..masih bisa mengecap nikmat kebahgiaan walaupun bukan sepenuhnya milikku...

2 comments:
Tahniah coz tukar plan baru - bru best,selamat berkarya.
TQ..err.tq pujian tu hehe.
errrkkk...aku tgh mencari2 template yg sesuai ngn jiwa aku ni... so taleh nk bekarya lg. no time...will update soonest
Post a Comment